rajmund_pollak.blog.bielsko.pl
 
bielsko.biala.pl
blog.bielsko.pl
rajmund_pollak.blog.bielsko.pl/rss
« strona główna


Trzydzieści lat temu na wydziale montażu głównego Fiat 126p w Bielsku-Białej,( słynnym wtedy WP14) miały miejsce przerwy w pracy, które główny dyspozytor FSM zarejestrował jako postoje produkcji z powodu braku resorów ! Szkoda, że o tej rocznicy nie pamiętają aktualni, etatowi działacze NSZZ'Solidarność" Fiat Auto Poland !

Przypomnę najpierw historię wydziału WP14 .

Gdy powstawał FSM na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku , to Tychy i Bielsko-Biała należały do dwóch różnych województw i nastąpiła ostra rywalizacja miedzy władzami województwa katowickiego i województwa bielskiego o to, gdzie mają być montowane samochody. I sekretarz KW PZPR w Katowicach zaplanował , że w Bielsku-Białej będą produkowane tylko silniki i skrzynie biegów , natomiast montaż samochodów odbywać się będzie w Tychach . ( Włosi zlikwidowali na początku XXI wieku linię montażu samochodów w Bielsku-Białej).

W końcu wszystkich pogodził I sekretarz KC PZPR Edward Gierek, który zadecydował, że na Podbeskidziu też powstanie jedna linia montażu samochodów.

Rozpoczęła się wtedy epoka Ryszarda Dziopaka, który został dyrektorem naczelnym Fabryki Samochodów Małolitrażowych i świetnym menadżerem. Można mu zarzucić, że równocześnie był prominentnym działaczem PZPR i w FSM-ie bezpartyjni nie mieli szans na szybki awans, a agentura SB w FSM należała do najbardziej rozbudowanych w Polsce, jednak dyrektor Dziopak nie poniżał siebie ani pracowników przed Włochami, jak to czynili potem niektórzy nasi "menadżerowie" i "dyplomaci".

Miałem z dyrektorem Dziopakiem osobiste ostre starcie , gdy raz wydałem polecenie zatrzymania linii montażowej z powodu braku hydrolu . Groził, że zwolni mnie z pracy za nie wykonanie planu, ale.... nie zmienił mojej decyzji i nawet nie dostałem nagany, tylko( jak dowiedziałem się potem) wysłał samochód po beczkę hydrolu i kazał zablokować płatności dla naszego dostawcy. Byłem bezpartyjny, a jednak nie wyrzycono mnie wtedy z pracy. Z wydziału WP14 usunięto mnie, dopiero w trakcie stanu wojennego .

Wydział montażu głównego Fiat 126p -WP14, mieścił się na hali, w której teraz jest Fiat Avio.

Na tej samej hali była spawalnia, lakiernia (na której pracował śp. Antoni Włoch- potem uczestnik historycznych negocjacji w słynnej "Bewelanie") i wydział montażu Syreny, na którym wtedy pracował śp. Jan Frączek( działacz podziemnej NSZZ"Solidarność", który wraz z Andrzejem Kralczyńskim współtworzył III Szereg "Solidarności" ), póżniejszy Przewodniczący KZ "Solidarność" Zakładu Nr1 FSM i szef FKK "S" całego FSM S.A.

Wróćmy jednak do lipca 1980 roku. Na lubelszczyźnie rozpoczęły się strajki , a w FSM zaczęły się postoje z powodu braku detali i podzespołów od kooperantów . W czasie tych przestojów pracownicy wędrowali po całym zakładzie i rozmawiali ze sobą. Już wtedy mówiło się o konieczności stworzenie czegoś niezależnego od oficjalnych związków zawodowych ( CRZZ).

Najbardziej bojowo nastawieni byli pracownicy narzędziowni, która mieściła się po drugiej stronie torów na hali 23 .

Dzisiaj większość obecnych etatowych działaczy , ale też wielu historyków twierdzi, że "Solidarność" rodziła się w Gdańsku w sierpniu 1980roku, a przecież wszystko rozpoczęło sie w lipcu 1980 roku od Lublina !

To dzięki strajkom lubelskim w FSM ludzie mieli czas na lepsze, wzajemne poznanie swoich poglądów , które potem dało efekt, gdy już można było legalnie tworzyć struktury NSZZ "Solidarność".

Wtedy, w lipcu 1980 roku wiele detali i podzespołów, których nie było z powodu lubelskich strajków przychodzióło do nas z Włoch ( od łamistrajków). Tego też się teraz nie pisze, ale FIAT pomagał komunistycznym władzom PRL przez dostawy deficytowych (z powodu strajku) detali.

Pamiętam, jak jeden z obecnych kierowników w Tychach, krzyczał wtedy na robotników żeby szybko rozładowywali resory, które w końcu przywieziono prosto na linię montażu WP14 łamiąc wszelkie procedury odbioru jakościowego.

Kierownictwo FSM miało pelne portki strachu z powodu postoju linii montażu , a robotnicy spokojnie, bez pośpiechu, najpierw zakładali rękawice ochronne, a potem tak rozładowali te resory, że linia dalej nie mogła ruszyć, bo zablokowała ją całe sterta resorów.

Kierownik zakładu Nr1 rwał wlosy z głowy wrzeszcząc: ..." ale z was durnie"..., a robotnicy wiedzieli dobrze o co chodzi i potem elegancko układano resory przez następną godzinę i... linia dalej stała.

Przybiegnął dyrektor zakładu i zagroził , że odwoła cały dozór i wtedy kontrola jakości przyspieszyła tempo weryfikacji i... znowu linia stała.

Wreszcie przyczłapał pierwszy sekretarz Podstawowej Organizacji Partyjnej i zaapelował do świadomości obywatelskiej i... cała linia wybuchnęła gromkim śmiechem, a sekretarz machnął ręką i wrócił do BOT dyrekcji.

Gdy linia wreszcie ruszyła, to okazało się, że zabrakło benzyny... i linia znowu stała.

Oficjalnie w lipcu 1980r w FSM strajku nikt nie ogłaszał, ani nikt strajku nie odnotował , ale wtedy pracownicy po raz pierwszy w historii FSM zastosowali strajk włoski !

Warto o takiej rocznicy wspomnieć, bo dziś historię "Solidarności" FSM opowiadają często ludzie, których wtedy w ogóle jeszcze w FSM-ie nie było.

Rajmund Pollak

2010-07-27 | Dodaj komentarz
RaEXMbQD1Sqm
2014-06-02 20:12:49
It's great to find soonmee so on the ball
Rambo
2016-09-18 18:46:43
Rajmundzie, w roku 80 zarządzałeś wydawaniem śrubek a w 81 r byłeś majstrem na linii montażowej , który ostatni przychodził na miejsce pracy i pracownicy czekali na ciebie a wczasach pierwszej Solidarności odwołali cię z funkcji kierowniczej pracownicy poprzez demokratyczne głosowanie

Informacje:


Jestem rodowitym bielszczaninem i nie wyobrażam sobie przyszłości w innym regionie niż Podbeskidzie . Nie zważam na kierunki wiejących wiatrów. Staram się demaskować obłudę i zakłamanie. Z zawodu jestem inżynierem mechanikiem, a ponadto ukończyłem podypl. stud. handlu zagranicznego na A.E. we Wrocławiu. Poza tym zdałem egzaminy państwowe z języka francuskiego i niemieckiego. Ukonczyłem również kurs pierwszego stopnia języka włoskiego. Prawdziwych przyjaciół mam kilkanaścioro i to jest największe bogactwo jakie sobie cenię. Napisałem jedną powieść pt.: "Siła przebicia", a druga jest już po korekcie polonistycznej i być może będzie wydana w 2012 roku. Lubię zwiedzać muzea, a zwłaszcza galerie malarstwa. Interesuję się kulturą i sztuką Chin. W lipcu 2010 roku ukończyłem intensywny kurs języka chińskiego na poziomie podstawowym.



Uważam , że ważne są tylko te słowa , które mają pokrycie w czynach lub w zdarzeniach .

Archiwum:


2019
» listopad (1)
» maj (1)
» kwiecień (1)

2018
» październik (1)
» czerwiec (1)

2017
» czerwiec (1)
» luty (1)
» styczeń (2)

2016
» grudzień (2)
» listopad (2)
» październik (3)
» wrzesień (4)
» sierpień (4)
» lipiec (5)
» czerwiec (6)
» maj (3)
» kwiecień (1)
» luty (1)
» styczeń (2)

2015
» grudzień (1)
» listopad (3)
» wrzesień (3)
» lipiec (3)
» czerwiec (3)
» maj (5)
» kwiecień (2)
» marzec (4)
» luty (4)
» styczeń (3)

2014
» grudzień (6)
» listopad (6)
» październik (7)
» wrzesień (4)
» sierpień (6)
» lipiec (10)
» czerwiec (8)
» maj (9)
» kwiecień (9)
» marzec (8)
» luty (4)
» styczeń (5)

2013
» grudzień (3)
» listopad (1)
» wrzesień (5)
» sierpień (3)
» lipiec (6)
» czerwiec (6)
» maj (7)
» kwiecień (8)
» marzec (7)
» luty (9)
» styczeń (8)

2012
» grudzień (11)
» listopad (8)
» październik (6)
» wrzesień (10)
» sierpień (8)
» lipiec (8)
» czerwiec (6)
» maj (9)
» kwiecień (5)
» marzec (6)
» luty (3)
» styczeń (5)

2011
» grudzień (12)
» listopad (8)
» październik (8)
» wrzesień (7)
» sierpień (10)
» lipiec (3)
» czerwiec (5)
» maj (7)
» kwiecień (8)
» marzec (10)
» luty (7)
» styczeń (6)

2010
» grudzień (9)
» listopad (16)
» październik (10)
» wrzesień (8)
» sierpień (5)
» lipiec (8)
» czerwiec (8)
» maj (8)
» kwiecień (8)
» marzec (3)
» luty (6)
» styczeń (8)

2009
» grudzień (5)
» listopad (3)
» październik (4)

Ostatnie komentarze


[]
bbb
[Jaro]
Ciekawe co dziś o tym co sie dzieje w RP mówi P.Kosmowski
[Rajmund Pollak]
Książkę pt.: "Polacy wyklęci z FSM za komuny i podczas włoskiej inwazji" można zamówić w...

Ocena bloga:


Oceń blog:  1   2   3   4   5 

Reklama:


Statystyki bloga:


Wyświetleń: 517726
Newsów: 503
Komentarzy: 420
Ta strona kojarzona jest ze słowami:
Aktualni liderzy "Solidarności" Fiat Auto Poland zapomnieli o WP14 !, blog Bielsko, blogi Bielsko-Biała